Friday, April 3, 2009

...Teguran yg merubah segalanya...~

Assalamualaikum....
hari ni aku nak coretkan pengalaman hidupku...

topiknya mcm yg kat atas tu
teguran dari sahabat2 aku
atas konsep teguran la aku berubah
atas konsep teguran la aku InsyaAllah nak istiqamah
atas konsep teguran la aku nak tegur org lain plak



kadang2 kita teringin sngat nak tegur sahabat2 kita, member2 kita , kawan2 kita kan
aku pasti ramai jer yg ader perasaan tu...
tapi atas dasar perception .....
nanti dia x rapat dgn kita, nanti dia x suka kita, dan byk2 lagi ler nnt.., nnt....

Aku , dulu pun masa kena tegur dgn sorang kawan aku ni
memang marahlah
nak meletup rasanya
sedap jer mulut dia tegur aku
macam 2 la kan yg x kena

tapi sekarang ni
dalam ramai2 kawan aku yg sekolah dulu
dialah yg aku paling sayang skrang
coz sebab dia aku belajar untuk berubah

sbb tu ada pakar motivasi bagitahu
Sahabat dan kawan ada bezanya
Sahabat adalah teman yg akan menegur kesalahan kita
Kawan adalah rakan yg menyimpan kesalahan kita didalam heartynya


Allah ada berfirman dalam Al-Quran , dalam Surah Al-Maarij ayat 19-21
''Sungguh manusia diciptakan bersikap suka mengeluh, apabila dia ditimpa kesusahan dia mengeluh, dan apabila mendapat kebaikan (harta) dia jadi kikir''
Manusia memang fitrahnya , akan marah apabila ada org lain yg menegur ttang dirinya, lebih2 lagi yg barsangkut paut dgn prinsip hidup .....
namun jika kena gayanya , kena dgn hikmahnya....
InsyaAllah kalau bukan hari ini.... mungkin selepas 20 tahun nnt...
masa tu baru dia mengakui kebenarannya...
So, aku mohon kpd sumer sahabat2 aku....
kita sama2 tegur menegur kearah kebaikan...
InsyaAllah kita berlapang dada bila ditegur
yakinlah wasilah yg dijanjikan Allah melalui shbat2 kita
so, takes step further
lagi indah kalau didahului dgn istikharah
minta Allah lembutkan hati sahabt2 yg kita nak tegur

Akhir kalam, man jadda wa jadda
siapa yg berusaha , dia dapat apa yg dia usahakan
setelah kamu berusaha, maka bertawakkallah kamu kpd Allah.....




3 comments:

SAKINAH said...

Assalamualaikum

benar sekali, begitulah kita fikir bila nak menegur kawan. kadang2 kita rasa lebih mudah menegur orang yang tak rapat dengan kita sebab kita tak perlu memikirkan perhubungan kita terjejas dan sebagainya seperti yang saudari katakan

beza antara sahabat dan kawan?

rupa2nya saya belum pernah jadi sahabat kepada sesiapapun

Abe Chik said...

teguran, pahit pada pangkalnya tetapi manis pada penghujungnya..

teguran.. bagai PARACETAMOL.. pahit dilidah, tetapi memberikan kelegaan dari sakit kepala yang berpanjangan..

宮保雞丁Alex said...

,徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社