Saturday, November 20, 2010

.. right person in a right time...??

Pada suatu hari, Saya bertanya kepada emak, "Mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang? "Mak jawab, "dua-dua bukan.." Saya tercengang..Mak mengukir senyuman.

"Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.." Saya menarik nafas dalam-dalam."Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?" Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.

Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya."Yang paling tahu hanya Allah.." mak merenung dalam-dalam wajah anaknya.

"Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.. " mak menyusun ayat-ayatnya."Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjolkan oleh seseorang tu.."

Saya memintas, "Tak faham.."Mak menyambung "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.." Mak menyambung lagi,"begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.."

Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini.. Mak menyambung "Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki,jodoh dan maut sejak azali lagi..

Persoalannya ialah.. Siapakah jodohnya itu?" mak berhenti seketika.Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi.Emak buat-buat tidak nampak.

Secret Admire

"Kakak, mak dulu masa remaja ada secret admire.. Rajin betul dia hantar surat ..Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal..Dan masa tu mak tekad tak mahu layan sebab mak takut arwah tokwan kena seksa dalam kubur.. Mak sedar mak anak yatim, anak orang miskin, adik beradik ramai.. Mak nak belajar sungguh-sungguh. .lama budak tu tunggu mak..Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak..

Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima balasan cinta tu." Mak merenung jauh.Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..

"Mak memang tak ada perasaan langsung pada dia ke?" saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak. Emak ketawa kecil."Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu..Mak takut pada Allah.

Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain.."Mak, seperti kakak.." mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya.kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.

"Mak anak ustaz ustazah.. Tapi zaman tu ustaz ustazah nya masih berkebaya pendek dan ketat. Tok wan mak kiyai. Mungkin berkat doa keturunan sebelum ni yang soleh-soleh, hati mak tertarik sangat pada agama walaupun tiada sesiapa yang mendorong.. Bila di sekolah, mak pelajar pertama yang bertudung.. Mak membawa imej agama. Kawan-kawan dan cikgu-cikgu panggil mak dengan gelaran mak Aji.. Sebab zaman tu hujung 70an dan awal 80an tak ramai lagi yang bertudung betul menutup auratnya..Zaman tudung nipis dan nampak jambul. Kemudian kawan-kawan mak sikit-sikit ikut bertudung.

Akhirnya kami semua dipanggil di perhimpunan. Kami dimarah guru besar kerana bertudung sedangkan ustazah kami bertudung tapi nampak jambulnya.."emak melemparkan pandangan ke lantai. "Selepas tu ustazah jumpa kami secara persendirian. Ustazah kata dia tak mampu nak pakai seperti kami. Dia suruh kami teruskan.." sambung emak.

Ada getar di hujung suara emak. Kisah silam perjuangan emak di sekolah dahulu sikit-sikit emak ceritakan pada saya. Itulah juga salah satu inspirasi kepada saya untuk bangkit semula setiap kali terjatuh ketika berjuang di sekolah dulu.

"Mungkin kerana personaliti mak, mak menjadi tempat rujukan kawan-kawan mak.. Jadi, bila mak nak ambil sesuatu tindakan, mak kena fikir betul-betul sama ada tindakan mak tu akan menyebabkan Allah marah atau tidak. Mak ayah berdosa tak? Dan maruah pembawa agama terjejas tak? Kalau mak membalas cinta si lelaki tadi, bermakna mak sedang menconteng arang di muka-muka pembawa-pembawa agama. Orang akan pandang serong terhadap orang yang bertudung sedangkan kesilapan tu hanya seorang dua yang buat. Besar fitnah akan timbul apabila orang-orang agama mengambil ringan batas syariat duhai anak.." mak menelan air liurnya. Saya diam.

Fikiran saya sedang cuba memahami maksud mak saya.

Adakah ia suatu diskriminasi?

"Kakak.. Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni..Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai.. Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin... Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.."

Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak. Emak meneruskan, "Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya..Sesungguh nya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnya hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya. Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri.. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya.

Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan. Cuba kakak renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain..

Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah.. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah.. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya." emak berhenti seketika.. Bukan luar biasa...

Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini.

"Kakak.. jadi di sini mak nak kakak faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa..Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain.. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang..Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah.. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beri tahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata."

"Kakak.. Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. . Hanya Allah yang boleh memegangnya. . Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya,rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti. "

Redha

"Kakak.. Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kakak, terimalah dengan hati yang redha.. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kakak sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau dapat yang kakak tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kakak ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kakak sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kakak sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kakak.. Alangkah bertuahnya kakak kalau kakak mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. "

Sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri. Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat.

"Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah.. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara.."

Emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak dan air mata yang mengalir ke bahu saya...

Sunday, October 31, 2010

~ HaRgA sEbUaH tAwAkKaL~

Assalamualaikum sahabat2...
maaf .. lama benar gue x update blog gue ni..
actually kalo x kerna shabat2 yg mendesak untuk gue update...
memang malas nak update..
bz ... malas... tension... huhu

tapi tulah hakikat kehidupan
like a wheel
sumtimes up sumtimes down
hehe

2 bulan gue deppressed
too much things happen
my heart broken into pieces ..haha
broken due to impermenant

let me share sunthing
that may not important at all to you guys
but it's really a miracle for me
From Allah

the story begin like this
gue posting O&G
perform 2 caeserean section under supervision
really not done till my last oncall , my last day

but few days before that,
i really say i really TAWAKKAL to Him
if let say i'm still dun have chance to perform taht's mean
He really wanna me to stay longer in this posting

But it was a miracle
God willing , i performed 2 LSCS within 24 Hours...
thanks to my MO... Dr Lai & Dr jessie
really thanks for gave me the trust & chance

it;s really COOL to perform
i felt satisfaction...really satisfy
Thanks GOD
I cried after my 2nd Caeser
I'm feel so small , not deserved to gegt the special GIFT from Allah
He luvs me a lot
He always by my side
He never left me alone

Sahabat...
apabila kamu sudah berazam, maka hendaklah bertawakkallah kamu kpd Allah

InsyaAllah . u'll find the way....

Sunday, October 17, 2010

InshaAllah- Maher Zain

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Everytime you commit one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused,
wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way x2
Insha Allah x3
Insya Allah we’ll find the way
Hold My Hand Lyrics
By: Maher Zain
I hear the flower’s kinda crying loud
The breeze’s sound in sad
Oh no
Tell me when did we become,
So cold and empty inside
Lost a way long time ago
Did we really turn out blind
We don’t see that we keep hurting each other no
All we do is just fight

Now we share the same bright sun,
The same round moon
Why don’t we share the same love
Tell me why not
Life is shorter than most have thought
Hold my hand
There are many ways to do it right
Hold my hand
Turn around and see what we have left behind
Hold my hand my friend
We can save the good spirit of me and you
For another chance
And let’s pray for a beautiful world
A beautiful world I share with you

Children seem like they’ve lost their smile
On the new blooded playgrounds
Oh no
How could we ignore , heartbreaking crying sounds
And we’re still going on
Like nobody really cares
And we just stopped feeling all the pain because
Like it’s a daily basic affair

Now we share the same bright sun,
The same round moon
Why don’t we share the same love
Tell me why not
Life is shorter than most have thought

Hold my hand
There are many ways to do it right
Hold my hand
Turn around and see what we have left behind
Hold my hand my friend
We can save the good spirit of me and you
For another chance
And let’s pray for a beautiful world
A beautiful world I share with you

No matter how far I might be
I’m always gonne be your neighbor
There’s only one small planet where to be
So I’m always gonna be your neighbor
We cannot hide, we can’t deny
That we’re always gonna be neighbors
You’re neighbor, my neighbor
We’re neighbors

So hold my hand
There are many ways to do it right
Hold my hand
Turn around and see what have left behind
So hold my hand
There are many ways to do it right
Hold my hand
Turn around and see what have left behind
Hold my hand my friend
We can save the good spirit of me and you
For another chance
And let’s pray for a beautiful world
A beautiful world I share with you

Saturday, August 28, 2010

bout my life.......

We never get what we want,
We never want what we get,
We never have what we like,
We never like what we have.
And still we live & love.
That's life...

It's true that we don't know
What we've got until it's gone,
But it's also true that we don't know
What we've been missing until it arrives.

Giving someone all your love is never an assurance that they'll love you back!
Don't expect love in return;
Just wait for it to grow in their heart,
But if it doesn't, be content it grew in yours.

It takes only a minute to get a crush on someone,
An hour to like someone,
And a day to love someone,
But it takes a lifetime to forget someone.

Don't go for looks; they can deceive.
Don't go for wealth; even that fades away.
Go for someone who makes you smile,
Because it takes only a smile to
Make a dark day seem bright.
Find the one that makes your heart smile!

May you have
Enough happiness to make you sweet,
Enough trials to make you strong,
Enough sorrow to keep you human,
And enough hope to make you happy.

Always put yourself in others' shoes.
If you feel that it hurts you,
It probably hurts the other person, too.

The happiest of people
Don't necessarily have the best of everything;
They just make the most of everything that comes along their way.

Happiness lies for
Those who cry,
Those who hurt,
Those who have searched,
And those who have tried,
For only they can appreciate the importance of people
Who have touched their lives.

When you were born, you were crying
And everyone around you was smiling.
Live your life so that when you die,
You're the one who is smiling
And everyone around you is crying

Thursday, June 3, 2010

to be...

SHARING IS LOVING ...MENJADI BUKAN MENCARI..SANGAT MENARIK













"Saya sedar saya tidaklah sehebat Fatimah, sebab itu saya perlukan suami yang soleh seperti Ali untuk membimbing saya", kata seorang mahasiswi.



"Ana memang tidak sebagus Ali, sebab itu ana kena pilih isteri yang sempurna macam Fatimah. Ana tak mampu nak memFatimahkan seorang yang tidak Fatimah!", tegas seorang mahasiswa.



Semua sibuk mencari. Mudahkah untuk mendapatnya?

Semua sibuk mencari. Jika jumpa, mudahkah untuk mengekalkannya?



Kita bertemu dengan pasangan hidup semasa duduk dalam suasana usrah. Alhamdulillah, imejnya berjubah dan bertudung labuh. Tetapi mampukah kita mengekalkan isteri kita pada benchmark solehah seperti itu di sepanjang alam rumah tangga?



Dia mungkin akan diubah oleh suasana kerja, dia mungkin akan diubah apabila kembali ke pangkuan keluarga, dia mungkin berubah atas banyak pengaruh, atau paling utama, dia mungkin berubah kerana dia memang berubah.



Maka mampukah kebahagiaan dan kesempurnaan rumahtangga dipertahankan, jika suami meletakkan kesempurnaan itu ialah pada apa yang isteri buat dan tidak buat, jadi atau tidak jadi?



Kita mahu mencari pasangan hidup yang soleh, dan kita menemuinya di dalam suasana semua lelaki nampak sempurna. Semasa bercinta, dialah Ultraman, dialah Gaban. Tetapi siapa sangka, selepas berumahtangga, Ultraman berubah menjadi raksasa!



Jika bahagia dan sempurnanya rumahtangga ialah pada apa yang suami buat atau apa yang isteri buat, kita akan hidup dan mati dalam pencarian. Pencarian yang tidak berkesudahan..



Maka jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan sedikit agenda menCARI si Soleh, tetapi berusahalah menJADI yang solehah. Jika inginkan yang solehah, janganlah cerewet sangat menCARI yang solehah, tetapi berusahalah menJADI yang soleh.



Bertemu yang solehah, solehahnya dia belum tentu kekal. Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah… kerana si solehah dan si soleh adalah insan biasa.



Tetapi jika semua orang fokus kepada JADI dan bukannya CARI, maka ramailah calon, dan mudahlah sedikit kehidupan. Dan kita sendiri tidak bimbang untuk berumahtangga dengan pasangan 'itu' walaupun mungkin tidak 100% (30% pun belum tentu) mengenalinya.



Apa yang nak dibimbangkan, kita berkahwin sebagai sebahagian daripada proses untuk MENJADI, bukan MENCARI..



+:+ renung2kan..dan slamat beramal +:+




" wahai tuhan ku, aku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup keNerakamu.........,kami lah hamba yang mengharap belas darimu ........Ya Allah jadikan lah kami hamba2 mu yang Bertaqwa......ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami, dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia,











--------------------------------------------------------------------------------

Sunday, May 2, 2010

sahabat

Sahabat

Kulayarkan kerinduan di lautan memori
Mengimbau kenangan indah yang menyentuh emosi
Masih segar di ingatan saat mesra berputik
Hadirmu bawa sinaran cahaya nspirasi

Sahabat
Kau sesungguhnya
Temanku di kala suka dan lara
lnn
Tika ku buntu diselubungi sendu
Kau tiupkan ketabahan untuk kuukir senyuman
Bagaikan embun hilang di terbit fajar
Kau pergi jauh mengejar cita
Menggapai redha Yang Esa

Duhai sahabat dengarkanlah
Bicara hatiku ini
Meskipun jarak memisahkan
Namun tiada noktah kasih
Biarlah waktu menentukan
Nilai ukhwah yang terjalin
Teruskanlah perjuangan
Hingga ke titisan darah terakhir

Dan aku masih di sini
Terus mendaki puncak tertinggi hidupku
Dan aku
Terus menanti saat yang manis
Akan berulang kembali
Sahabat

Sunday, April 25, 2010

abai, cuai , lalai

Marilah kita belajar memahami 3 istilah ini,
Tiga istilah ini ialah abai,cuai dan lalai,
Ada orang mengabaikan agama,
ada orang mencuaikan agama,
ada orang lalai beragama..
Apakah erti mengabaikan agama?
Mengabaikan agama tidak melaksanakan ibadah dan syariat
Tidak fikir halal dan haram
Tidak faham rukun iman,tidak faham rukun islam,tidak faham apakah itu ihsan..
Sekalipun dia mengaku islam,
dia tidak mempedulikan agama
Islamnya hanya keturunan,
Atau mungkin juga dia tahu sedikit sebanyak mengenai islam
Kerana pengaruh dunia dia tidak mengerjakannya
Itulah dia erti mengabaikan agama

Apakah erti cuai?
Cuai ini agak baik sedikit
Seseorang itu mengerjakan agama
tapi apabila sempat sahaja
Jika tidak sempat ditinggalkan sahaja
Atau waktu ada mood di buat
waktu tidak ada mood ditinggalkannya
Mungkin dikerjakan juga agama di waktu lapang,
tidak sibuk,di waktu sibuk atau sakit ditinggalkan pula
Ada orang di waktu senang dikerjakan
di waktu susah ditinggalkan
Termasuk cuai sebahagian ajaran islam dikerjakan
dan sebahagian lain ditinggalkan
Itulah dia erti cuai beragama

Apa erti lalai?
Erti lalai,syariat2 lahir semuanya dikerjakan
Orang ramai lihat dia beragama
dan taat orangnya dengan Tuhan
Tapi ibadahnya tidak dihayati,
bahkan sesetengah bacaan-bacaannya tidak pun difahami
Tidak difahami apakah tuntutan ayat2
dan bacaannya yang diucapkan didalam ibadahnya
Termasuk juga lalai,ibadah lahirnya
tidak boleh dipersoalkan, lengkap tidak diabaikan
Namun takut dengan Tuhan tidak ada
Begitu juga cintakan Tuhan tidak ada di dalam jiwanya
Rasa kehambaannya tidak ada di dalam perasaannya
Kerana tertipu dengan ibadah lahirnya
tidak terasa lagi berdosa
Hatinya rasa selamat kerana ibadahnya
Adakalanya dia jadi sombong
dan megah dengan ibadahnya
Itulah dia di antara gambaran orang yang lalai
Orang yang beribadah begini,tidak ada nur di mukanya
Adakalanya orang boleh benci melihatnya
padahal dia ahli ibadah
Dia termasuk orang yang tertipu di dalam ibadahnya
Orang yang bertaqwa itu ialah tidak mengabaikan,
tidak cuai dan tidak lalai dengan agamanya
Ini orang yang selamat dan menyelamatkan dunia Akhirat...

"Ustaz Haji Asaari Muhammad"

If God loving..why so many still suffer...

This is one of the best explanations of why God allows pain and suffering that I have seen...A man went to a barbershop to have his hair cut and his beard trimmed. As the barber began to work, they began to have a good conversation. They talked about so many things and various subjects. When they eventually touched on the subject of God, the barber said: "I don't believe that God exists." "Why do you say that?"
asked the customer.
"Well, you just have to go out in the street to realize that God doesn't exist. Tell me, if God exists,
would there be so many sick people? Would there be abandoned children? If God existed, there would be neither suffering nor pain. I can't imagine a loving God who would allow all of these things." The customer thought for a moment, but didn't respond because he didn't want to start an argument. The barber finished his job and the customer left the shop. Just after he left the barbershop, he saw a man in the street with long, stringy, dirty hair and an untrimmed beard. He looked dirty and unkempt. The customer turned back and entered the barber shop again and he said to the barber: "You know what? Barbers do not exist." "How can you say that?" asked the surprised barber. "I am here, and I am a barber. And I just worked on you!" "No!" the customer exclaimed. "Barbers don't exist because if they did, there would be no people with dirty long hair and untrimmed beards, like that man outside." "Ah, but barbers DO exist!
That's what happens when people do not come to me." "Exactly!" affirmed the customer. "That's the point!
God, too, DOES exist! That's what happens when people do not go to Him and don't look to Him for help. That's why there's so much pain and suffering in the world."
BE BLESSED &
BE A BLESSING TO OTHERS !!!!

Saturday, April 24, 2010

dakwah & Cinta

Dakwah dan Cinta
www.iLuvislam. com
oleh : Azree Hanifiah
editor : everjihad

Bagaimana kita mahu menasihatkan mad’u(ahli usrah) kita yang bercinta?” Satu soalan diberikan kepada ahli panel forum. Saya hanya duduk di belakang dewan memerhatikan sahaja gelagat si penyoal.“Ada seorang rakan yang saya kenal di kampus. Aktif dalam gerakan dakwah tetapi dalam masa yang sama dia juga bercinta dengan seorang perempuan. Cuma selalunya hanya berjumpa apabila ada meeting, atau pun chatting di Yahoo Messenger dan sms…” Seorang lagi peserta bangun bercerita pengalamannya pula. Juga tentang cinta.Masa remaja tentunya masa yang penuh dengan gelora perasaan kerana ia merupakan transisi menuju dewasa. Tidak kiralah mereka itu aktivis dakwah atau pun tidak kerana perasaan ingin menyayangi dan disayangi itu adalah fitrah. Tumbuh secara semula jadi dalam diri.Semua manusia pasti ada perasaan tersebut. Mulanya hanya berjumpa sewaktu meeting, bekerjasama dalam program dakwah dan tarbiyah dan kemudian mulalah kerap sms bertanya khabar.Lawan Vs Kawal“Kamu perlu lawan perasaan itu.” Kata seorang naqib sewaktu saya di sekolah dahulu.Lawan? Kerana lawanlah perasaan tersebut dipendam-pendam. Akhirnya membuak-buak dan pecah. Lalu langsung tidak terkawal apabila di universiti. Itulah yang terjadi kepada beberapa orang rakan saya… Dan juga senior termasuk naqib saya itu.Sudah beberapa kali saya terserempak dengan beberapa senior sekolah lama saya yang merangkap ketua pelajar mahupun naqib, kini keluar berdua-duaan dengan pasangan.“Eh, abang dah berkahwin ke? Tak jemput ana pun.” Sengaja saya mengusik. Tersipu-sipu malu mukanya.“Belum lagi.” Jawabnya ringkas.Perasaan cinta bukan perlu dilawan. Mengapa perlu dilawan perkara yang sudah menjadi fitrah? Tetapi perasaan cinta itu perlu dikawal. Disalurkan ke tempat yang betul. Dikawal supaya tidak melampau batas-batas yang telah ditetapkan Tuhan.“Sudah ada ikatan yang sah belum? Jika belum ada cepat-cepat mengikat dengan cara yang sah dan terbaik. Jika masih lama lagi waktunya untuk mengikat hubungan, maka seeloknya berhentikanlah dahulu. Takut-takut nanti jadi jemu dan akhirnya berpisah begitu sahaja. Sekurang-kurangnya bertunanglah…”Seorang ustaz saya ada menasihatkan, “Siapa kata bertunang tidak boleh berkenal-kenalan dengan pasangan kita itu? Waktu pertunanganlah waktu untuk kita berkenal-kenalan. Islam menyuruh kita memilih pasangan yang sesuai dengan diri kita sebelum kita menikahinya.”Over Rate Diri Sendiri “Saya ada menyukai seseorang, dan kami telah berkenalan agak lama. Cuma sekarang saya rasa serba salah. Adakah cara kami ini salah atau betul?” Seorang rakan menyoal saya. Dan saya mengenalinya sebagai orang kuat dalam satu persatuan agama di kampus.“Apa cara yang kamu rasa salah atau betul itu?” Saya kembali menyoal.cinta anta anti“Kami tidaklah kerap berjumpa seperti pasangan lain. Kalau berjumpa pun akan ada seseorang menemani. Kami cuma kerap berhubung melalui sms. Itupun sms kami selalunya berkaitan persoalan agama.” Dia cuba menerangkan.Saya menarik nafas panjang. Kemudian melepaskannya perlahan-lahan. Dalam hati ingin saja berkata, ’Saya bukanlah seorang yang selalu pergi ceramah agama berbanding dia. Lagikan pula memberi ceramah sana-sini seperti dia. Tetapi tahu jugalah sikit-sikit tentang persoalan ikhtilat(pergaulan) antara lelaki dan perempuan.’“Dalam diri kita ini tidak kiralah siapa pun, ada satu sifat over rate diri sendiri. Tidak kiralah saya atau pun kamu, turut ada sifat itu.” Saya cuba memulakan penerangan. Berhenti seketika.“Apa maksud sifat over rate itu?” Belum sempat saya meneruskan, dia menyoal.“Sifat ini yang membuatkan kita merasakan apa yang kita buat nampak macam betul. Sedangkan bila kita tengok orang lain buat, nampak macam salah. Walhal perbuatan tersebut lebih kurang sama sahaja. Itu yang menyebabkan selalu saya lihat hari itu si dia pergi menegur sepasang remaja yang duduk bersembang, tetapi esoknya saya lihat dia pula berjumpa dengan pasangannya.Kemudian siap bersembang dalam sms ataupun chatting di YM agak lama. Cuma nampak sahaja seperti lebih baik, tetapi maksud dan tujuannya tetap sama. Tetap dalam bahasa yang selalu kita panggil sebagai ’couple’. Ini kerana kita merasakan diri sendiri itu sudah terlalu baik, jadi apa sahaja yang dibuat dirasakan sebagai tindakan yang betul.” Saya cuba menerangkan sebaik mungkin.Dia kemudian meminta diri daripada saya. Entah dapat menerima kata-kata saya sebentar tadi ataupun tidak.Saya bukanlah melarang perbincangan agama melalui sms dan chatting di YM. Perkara yang elok mengapa perlu dihalang. Tetapi perlulah dikawal. Seeloknya bertanya dahulu dengan ustaz atau ustazah, sekiranya tidak berkemampuan bertanyalah kepada rakan yang sejantina terlebih dahulu. Jika tidak dapat juga, barulah bertanya kepada yang berlainan jantina.Bukanlah salah kalau ia satu keperluan tapi takut-takut kita sengaja cuba mencari ’alasan’ dengan mengadakan perbincangan agama supaya dapat berhubung dengan si dia.Hijab dan Wanita Dakwah Hijab ertinya tirai atau dinding. Memisahkan antara sesuatu dengan sesuatu. Dalam maksud yang lain juga bermakna perselindungan wanita dalam Islam daripada lelaki yang bukan muhrimnya.Islam membentuk satu peraturan hijab, melatih manusia untuk mendisiplinkan kecenderungan diri mereka terhadap jenis yang berlawan dengan mereka. Agar kecenderungan ini disalurkan melalui jalan-jalan yang halal.pahrol juoi“Hijab bukan hanya terbatas kepada perintah untuk wanita menutup kepala dan muka mereka sahaja. Tetapi ia juga adalah panduan bagi lelaki dan perempuan dalam kehidupan bermasyarakat.Tidak guna rasanya jika seseorang perempuan itu memakai tudung labuh dan purdah tetapi masih juga melakukan hal-hal yang tidak sepatutnya. Apabila ada persoalan yang tidak dapat terjawab terus mencari ’lelaki yang disukainya’ untuk bertanyakan soalan.”Jika seseorang itu merasakan dia sudah memiliki nilai-nilai akhlak yang baik tetapi meninggalkan aspek hijab dalam pakaiannya, maka ini adalah satu kekeliruan yang besar.Contohnya seseorang itu telah banyak menunaikan solat fardu dan sunat, malah sudah banyak kali menunaikan haji. Bolehkah dia meninggalkan solat Subuh walau sekali? Tentu sekali tidak. Dalam Islam tidak ada konsep ’sekiranya sudah melaksanakan perkara yang wajib, boleh menggugurkan perkara wajib yang lain’.Samalah halnya dengan jika seseorang sudah menutup aurat sepenuhnya tetapi masih juga melanggar batas-batas pergaulan.Bagi mereka yang mungkin pernah punya kisah 'silam', ingatlah, sebaik-baik pelaku dosa ialah mereka yang segera bertaubat. Renung-renungkan mutiara kata berikut.
“Sometimes you need time to learn. You need time to make mistakes. You need time to learn from mistake. You need time to rebound back. You need time to grow.” -Pakdi.net-

to myself

yg ni gue amik dari email gue.. dari athiqa.jzkk adik


"...wahai diri, biarlah dirimu jatuh, merangkak dalam taubat demi taubat, berbanding larian dosa yang maju dan laju tanpa henti. lebih baik terbentur, daripada patah. lebih baik hatimu selalu terdera oleh rasa berdosa sepanjang hayat, daripada tertipu oleh 'nikmat' yang menyebabkan seksa selamanya di akhirat. wahai diri, ingatlah... sekalipun kau terhijab daripada mengecapi nikmat ketaatan, jangan sampai kau tertipu oleh nikmat kejahatan. berhati-hatilah menjaga hati. tak mengapa kau selalu menangis kerana dosa. tapi jangan sampai kau tersenyum kerananya... ingatlah selalu, kejahatan yang menyebabkan kau menangis adalah lebih baik daripada kebaikan yang menimbulkan rasa takbur...".::r.e.n.u.n. g.r.e.n.u. n.g.k.a.n: :.

LaNgKaH tErCiPtA

Lirik Langkah Tercipta - Unic

Semalam aku kelukaan,
kecewa kehampaan,
mencalar ketabahan,
mimpi yang sering ku harapkan,
menjadi kenyataan,
namun tak kesampaian.

Allah…Inginku hentikan langkah ini,
bagaikan tak mampu untuk ku bertahan,
semangat tenggelam,lemah daya,
haruskah aku mengalah,
namun jiwaku berbisik,inilah dugaan.

Dan langkahku kini terbuka,
pada hikmah dugaan,uji keimanan (menguji keimanan),
tak dilontarkanNya ujian,di luar kekuatan,
setiap diri insan.
Allah…Pimpinlah diriku,tuk bangkit semula,
meneruskan langkah,perjuangan ini,
cekalkan hati dan semangatku,
kurniakan ketabahan,agar mimpi jadi nyata,
padaMu ku meminta.Daku mohon agung kudratMu,
wahai Tuhan yang satu,segalanya dariMu.

Lagu : Bazli
Lirik : Bazli & Atie

...doktor....antara kerja dan amanah....

coretan oleh:Hilal Asyraf~http://ms.langitilahi.com/

Semalam saya dijemput memberikan sedikit sembang-sembang bersama dengan pelajar-pelajar Perubatan USIM yang datang melawat sambil belajar di Jordan ini. Mereka adalah pelajar-pelajar tahun 3 bagi tahun pengajian 2009/2010.
Sedikit segan pada awalnya, memandangkan saya berbicara dengan pelajar-pelajar PerubatanUSIM, tahun 3 pula tu, semestinya saya merasa rendah diri. Pelajar perubatan biasanya dipandang lebih tinggi dari pelajar agama di mata masyarakat.
Dan hari ini suka saya kongsikan sesuatu yang saya lihat sebagai ‘besar’ dalam medan seorang doktor.
Ketahuilah, doktor yang menghubungkan dirinya dengan Allah SWT, mempunyai medan yang sangat luas dalam berbakti kepada Islam itu sendiri.
Doktor, Tidak perlu mencari pesakit
Doktor sentiasa menjadi tempat rujukan. Sangatlah jarang perlu ada doktor yang melaung: “Siapa sakit, mari datang hospital saya”
Tetapi kebanyakan doktor, didatangi pesakit tanpa perlu dia memanggilnya. Saban hari, ada sahaja orang berjumpa dengan doktor. Tidak terkira banyaknya kalau mahu dihitung.
Inilah dia medan seorang doktor. Berkomunikasi dengan manusia, dan tidak perlu bersusah payah mencari mereka. Doktor didatangi, dijadikan tempat rujukan untuk perubatan, tempat meminta nasihat untuk kesihatan dalam kehidupan dan sebagainya.
Tidakkah anda melihat, betapa doktor adalah seorang yang mempunyai peluang yang banyak?
Tetapi doktor manakah yang menggunakan peluang ini untuk menyebarkan Islam?


Doktor, penyambung harapan kepada Allah
Saya ada satu kisah. Kisah benar seorang sahabat saya. Dia pada awalnya adalah seorang yang tidak matang. Sudah tingkatan lima tetapi perangai masih hingusan seperti kanak-kanak.
Satu hari, Allah SWT menguji sahabat saya ini dengan satu penyakit kronik yang boleh membawanya kepada kematian. Sampai satu tahap, dia ditahan di wad. Tetapi kemudian, Allah SWT menyusun dia sihat semula, dan kembali belajar seperti biasa. Tetapi ada sesuatu yang aneh telah berlaku kepadanya.
Dia menjadi sangat soleh, kemas, matang, dan kata-katanya juga menjadi lembut. Kelihatan selepas itu dia menjadi hamba Allah yang taat, dan ramai orang mula menghormatinya. Hatta saya sendiri terkejut dengan perubahannya.
Saya bertanya: “Apa dah jadi dengan enta?” Dan dia bercerita:
Rupanya, ketika dia di tahap yang kritikal dan dikatakan tidak mempunyai harapan lagi, dia sudah berputus asa. Dia kecewa dengan nasibnya. Dia ketika itu sudah tidak berharap lagi apa-apa. Yang dia nampak pada kehidupannya hanyalah kehancuran, kehancuran, kehancuran. Dia menangis banyak dalam putus asanya, bertanya dan bertanya kenapa nasibnya sedemikian rupa.
Ketika itulah, datang seorang doktor, dan menasihatinya: “Semua susunan Allah ada hikmahnya. Allah yang beri penyakit ni. Sembuhnya juga ada pada Allah. Jadi, apa kata masa yang ada ini kamu merapatkan diri kepada-Nya? Biar kalau kamu pergi, pergi dalam keadaan bersih bertemu dengan-Nya”
Dan sahabat saya bercerita: “Ketika itu, ana macam tersedar. Lepas tu ana mula pergi surau di hospital. Ana habiskan banyak masa malam ana berdoa dan bermohon kepada Allah. Bertaubat dan memohon ampun kepada-Nya. Ana betul-betul harap, kalau ana mati pun, biar ana mati dalam keadaan bersih”
Tapi Allah menyembuhkannya. Dan dia berubah menjadi seorang yang lain.
Penangan nasihat seorang doktor yang faham akan pergantungan kepada Allah SWT.
Tidakkah anda memerhatikan?
Perhatikan apa yang doktor itu telah lakukan?
Dan sahabat saya itu, sehingga hari ini berkata: “Ana ni, hutang dengan doktor tu jasa yang besar”
Ya. Jasa merapatkannya dengan Allah SWT. Saat harapan-harapan lain telah terputus, saat-saat kata manis dari keluarga, sahabat handai tak mampu menyembuh, pergantungan kepada Allah Yang Maha Berkuasa Atas Segala-galanya itulah juga yang utuh dan tetap teguh.
Tidakkah kita memerhatikan?


Maka menjadi tanggungjawab seorang doktor mempersiapkan dirinya
Maka adalah satu amanah, seorang doktor muslim lagi mu’min, mempersiapkan dirinya dengan syakhsiah serta hubungan kepada Allah SWT. Tidak mengetahui ilmu usuluddin pada tahap yang tertinggi, atau ilmu fiqh pada tahap yang tertinggi tidak mengapa. Asal tahu perkara asas untuk terus hidup sebagai orang mu’min sudah mencukupi.
Tetapi tidak dapat tidak, seorang doktor perlulah mempunyai akhlak, peribadi yang cantik, serta hubungan dengan Allah SWT yang bersih. Untuk apa? Untuk mengajak pesakit-pesakit yang berjumpa dengannya, yang berada di sekelilingnya, kembali kepada Allah SWT.
Doktor, medan mereka sangat luas. Orang datang kepada mereka tanpa mereka perlu mencari.
Maka kenapa para doktor tidak melihat ini sebagai peluang mereka beramal?


Penutup: Menjadi doktor itu sendiri satu ibadah
Sesiapa yang memagari ‘ibadah’ itu di pagar masjid sahaja, maka dia telah menyempitkan keluasan Islam itu sendiri.
Menjadi doktor itu sendiri satu ibadah, sekiranya diiringi ikhlas dan tidak melanggar batasan syara’. Ditambah pula dengan menyambung harapan mereka yang telah berputus asa kepada Allah SWT. Ditambah dengan menunjukkan syakhsiah yang baik, akhlak yang terpuji dan sentiasa mengembalikan pesakit kepada Allah SWT, ternyata ia satu kerjaya yang sangat cantik dalam medan dakwah kepada Allah SWT.
Sungguh, sahabat saya tadi juga berkata: “Ana kalau tahu doktor boleh buat macam tu, ana ambil kelas sains dari dulu lagi”
Sesungguhnya, segala apa kerja pun, sekiranya kita isi dengan keikhlasan dan ianya tidak terkeluar daripada syara’ yang Allah tetapkan, maka ianya adalah satu ibadah.
Maka kenapa kita tidak jadikan kerjaya-kerjaya kita satu wasilah, jalan, untuk membawa seramai boleh manusia untuk kembali kepada Allah SWT?
Jika tidak boleh dengan bercakap panjang pun, dengan kata-kata pendek sudah mencukupi. Dan semestinya kata-kata itu akan menjadi sangat berkesan sekiranya diiringi dengan akhlak dan syakhsiah yang cantik.

Saturday, April 3, 2010

..Hikmah Segera...

hari ni genap 16 hari ...
pantas jer masa berlalu
ermm... minggu ni memang aku tension
dgn kerja, dgn diri, dgn environment
tapi dlm tension aku tu
aku belajar sesuatu..
to say YES to whatever Allah give
even it is so terrible to accept it

aku dah penat menangis Ya Allah
sampai dah kering airmata
akhirnya aku jumpa hikmah
cepat jugak Kau singkapkan hikmah ujianku kali ini
the answer is it is not da right TIME
Subhanallah..subhanallah

andai benar faktor masa adalah jawapan untuk ujianku
maka izinkanlah aku memperbaiki diri ini
dalam menempuh hidup ini...
aku perlu kuat, aku perlu tabah , aku perlu redha
ermmmmmmmmm, sakit rasa kehilangan
sakit yg tak terungkap dgn kata2

Sahabat, aku mintak maaf
saat aku lambat memaafkan dirimu
terasa sangat Allah sgt kuat untuk menguji hatiku
aku menangis atas kehilangan 'dunia'
akhirnya aku akui
Sedang Nabi ampunkan ummat
inikan aku insan biasa
Namun hadiah darimu aku terima dgn seribu tawa
lambang aku menerimanya seadanya

Sesungguhnya kehilangan dunia mungkin sebagai lambang pengorbanan di dunia
namun sbg manusia , aku masih tidak dapat lari dari dunia
BZ dgn dunia

Sahabt, cukuplah dirimu sbg temanku
diwaktu ini
cukuplah Allah sbg tempat ku bergantung harap

thanks shbat
syukran shbat
....andainya alam ini mampu berkata2 , pastilah pujian buat dirimu, di waktu itu akulah yg bertuah punya sahaabt sepertimu.....
thanks Aishah...thanks K ja
thank you so much for the love that both of gave to me
doakan aku kuat, doakan aku sabar, doakan aku bahagia
sesunggguhnya doa kalian yg membantu aku kan....

Sunday, March 21, 2010

....azam baru....

Smileeeeeeeeeeeee
i got it what i want today
Alhamdulillah , syukur sgt

aku g cari ketenangan skali lagi kat pustaka
have a short break
lunch kat tepi tasik wif k ja
aishah oncall today
so sweet kalo aishah join skali

memang aku jatuh cinta dgn pemandangan tasik pustaka
airnya sgt tenang
aku berdoa pd Tuhan
agar hatiku kembali tenang
setenang air di tasik

hehe
air tenang jgn disangka tiada buaya
agaknya begitulah tasik hatiku
kurasakan tenang
namun didasarnya
Allah jua Maha Mengetahui

pastu on da way balik
aku g singgah beli pokok bunga
warna putih , wangi
ntah , aku x tahu namanya
tapi sajer jer aku beli sbg tanda
beginning of another wishes

hehe
everyday aku nak tengok bunga tu
berkembang mekar
mewangi dihalaman rumah
one of the symbolic
i wanna be a good muslims
i wanna be a good doctor
i wanna be a good daughter
i wanna be a good sister
and last but not least
i wanna be a good 'sahabat'

tomorrow is a new day
let Allah give me another opportunityh

Saturday, March 20, 2010

Sebuah pertemuan-UNIC

ketika diri mencari sinar
secebis cahaya menerangi laluan
ada kalanya langkahku tersasar
tersungkur di lembah kegelapan

bagaikan terdengar bisikan rindu
mengalun kalimah menyapa keinsafan
kehadiranmu menyentuh kalbu
menyalakan obor pengharapan

tika ku kealpaan
kau bisikkan bicara keinsafan
kau beri kekuatan, tika aku
diuji dgn dugaan

saatku kehilangan keyakinan
kau nyalakan harapan
saat ku meragukan keampunan Tuhan
kau katakan rahmatNya menagtasi segala

menitis airmataku keharuan
kepada sebuah pertemuan
kehadiranmu mendamaikan
hati yg dahulu keresahan

cinta yg semakin kesamaran
kau gilap cahaya kebahgiaan
tulus keikhlasan menjadi ikatan
dengan restu kasihMu oh Tuhan

titisan airmata menyubur cinta
dan rindu pun berbunga
mekar tidak pernah layu
damainya hati
yg dulu resah keliru

cintaku takkan pudar diuji dugaan
mengharum dlm harapan
moga kan kesampaian kpd Tuhan
lantaran diri hamba kerdil & hina

Syukur sungguh dihati
Dikurniakan teman sejati
menuju jalan dekatiNya
tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
kejujuran yg kau beri
mengajarku mengenal erti
cinta hakiki yg abadi

tiada yg menjadi impian
selain rahmat kasihMu Tuhan
yg terbias pada ketulusan
sekeping hati
seorg insan bernama temani





.....so sweet this song...
lagu ni aku dgr kat IKIM smlm masa gi mosque...
rasa kena batang hidung sendiri jer lagu ni
Moga Allah mempermudahkan segala urusanku di dunia & di akhirat
Andai mati punca perpisahan
Andai taqdir penentu segalanya....
Aku mohon kepasrahan hati dan redha selamanya.....

....luahan nurani....


hehe
harini aku bukak mata dgn harapan baru
kulakukan rutinku seperti biasa

cuma satu yg x perlu aku buat harini
pergi kerja
aku off day this weekend

pagi ni aku nak duk umah
cari ketenangan kat umah plak
dah 2 harini aku cari ketenangan kat pustaka, kat masjid negeri, kat taman, kat tasik
ternyata sumernya hambar

terasa kosong dalam sanubari
tapi harini ada sesuatu
ada sedikit ketenangan dalam jiwa
lepas ku belek2 kembali kata2 yg pernah aku nukilkan
sewaktu dikampus dulu

ahhhhhh
rindunya saat dikampus dulu
segala2nya bahagia, duka, sendu, tawa
terakam kemas dlm album memoriku

kini, aku merasakan indahnya zaman di kampus
version tension yg berbeza sedikit
level of tension yg milder form
compare to alam pekerjaan

yg menuntut 1001 pengorbanan
ketahanan fizikal, mental dan spiritual
dorongan dan semangat yg berterusan dalam hati perlu
bagi memastikan segalanya berjalan lancar

Ya Allah,
Sesungguhnya didunia ini
Kau menutup keaiban aku
aku bisa menjadi pelakon wanita di pentas dunia ini
namun akhirnya aku tetap x dapat menipu hearty aku sendiri
Benarlah kata org, kita boleh tipu org
tapi bukan hati kita

Kita boleh berlagak seperti tiada apa2 yg berlaku
tiada apa2 musibah menimpa diri
namun hati kita yg merintih
remuk menderita
hancur seperti gelas kaca yg berderai

akhir kata
le tthe time be the best healer
coz sumtimes sumthing r better left unsaid & unexplain
let it be the BIG SECRET till the rest of life

SATU CINTA-STAR FIVE

ku memohon dalam sujudku padaMu
ampunkanlah segala dosa dlm diri
ku percaya Engkau bisa meneguhkan
pendirianku..keimananku

Engkau satu cinta
yg selamanya aku cari
tiada waktu ku tinggalkan
demi cintaku kpdMu

walau seribu rintangan
kan menghadang dlm diri
ku teguhkan hati ini
hanay pdMu
kupasrahkan...

Oh Tuhan , selamatkanlah hamba ini
dari segala
fatamorgana dunia
oh tuhan jauhkanlah hamba ini
dari hidup yg sia2



huhu...
ni lagu favourite aku masa campus time dulu
sajer jer aku tambah sebagai salah satu lagu pengubat untuk hati aku ni
terlalu tinggi pengertiannya
moga Cinta Dia mengatasi cinta yg lain
Moga kesakitan ini terubat dgn rahmatNya yg luas





......

Lukisan Alam -Hijjaz

hidup tidak selalunya indah
langit tak selalu cerah
suram malam tak berbintang
itulah lukisan alam
begitu aturan Tuhan

jadilah rumput yg lemah lembut
tak luruh dipukul ribut
bagai karang didasar lautan
tak terusik dilanda badai

dalam suka hitunglah kesyukuranmu
dlm senang awasi kealfaanmu
setitis derita melanda
segunung kurnianNya

usah mengharapkan segalanya
dalam perjuangan penuh pengorbanan
usah dendam berpanjangan
maafkan kesalahan insan
begitu ajaran Tuhan

hasbiallah, Hasbunallah
hasbirabbi jallahu Ya Alllah

dalam diam taburkanlah baktimu
dalam tenang buangkanlah amarahmu
suburkan sifat sabar
di dalam jiwamu itu



....Sabar...Sabar...wahai Kesabaranku
dulu aku hilang kesabaranku
bila hilang sabar... hilang jua rasionalku

bila Allah uji... susah sangat nak sabar
rasa serba tak kena
serba tak keruan

Sesungguhnya kita manusia hanya mampu mernacang
Namun hakikatnya sebaik2 perancang adalah Allah
Dia lebih mengetahui segala-galanya
Boleh jadi apa yg kamu suka
Tidak baik bg kamu
dan boleh jadi benda yg kamu benci itulah
yg TERBAIK untuk kamu

Sabar...sabar dan terus bersabar
mohon Allah singkapkan hikmah ....

Untukmu -Durrani

Sahabat
Dalam kabut ku tercari-cari cahaya
Akhirnya ku temui sinar ceria diraut wajahmu

Andainya alam ini mampu berkata2
pastilah pujian buat dirimu
diwaktu itu akulah yg bertuah
punya sahabat sepertimu

Sahabat
kau bimbinglah menuju cahaya Ilahi
Sahabat
aku lemah mengharungi ranjau dunia

Sahabat
Aku ingin sepertimu dalam ketenangan
menghadapi hidup ini

sahabat
ku bersyukur kerna mengenali dirimu
ku hara moga kitakan bersama
harungi segala suka duka
moga kejayaan milik kita
agar hidup menuju mulia





...... Aku bersyukur Ya Allah.....
disaat aku dilanda ujian yg hebat
aku masih punya sahabat disisi
sahabat yg tidak pernah melupakan aku kpdMu
subhanallah
Nikmat Allah yg mana satukah yg engkau dustakan
Jgn menafikan kenyataan
Just open up heart
and let it show you the way..........

Kembara Hidup -DeHearty

telah jauh aku mengembara
mencari erti hidup di dunia ini
yg selama ini sering disalah erti
oleh mereka yang bertuhankan hati

ku musafir ke pelusuk dunia
memerhatikan gelagat manusia
ada yg gembira hingga terlupa
ada yg berduka tetapi gembira

terasa lelah menempuh jalanan beronak duri
kekadang sesat tanpa haluan
sehingga punca hilang dimata
kuturutkan jua hati yg buta

kupasrahkan padaMu Tuhan
segala yg akan berlaku
kerana Engkaulah penentu segala
menciptakan dunia penuh pancaroba
tak terdaya rasanya kakiku melangkah

Kau pimpinlah langkahku Tuhan
agar tidak ku kesesatan
dari jalan syurgaMu yg diidamkan
kerana tidak ku terdaya menahan seksa neraka
tidak pula layakku ke syurga

ku hanya hamba yg diciptakan dengan kelemahan
sering daku terlupa sering jua daku terleka
dengan nikmatMu yg melimpah didepan mata


Subhanallah...Subhanallah
puitisnya lirik nasyid ni
memang tepat disaat aku dilanda ujian

Aku kehilangan
namun nikmat lain tidak sedikit pun berganjak
Aku masih punya Allah,
Aku masih Muslim
aku punya parents & family
aku masih sihat
aku masih bekerja
aku masih berjalan
dan yg paling penting Allah masih memberikan ku nafas
aku masih hidup..........

Bersabarlah hati
sabar dengan ujianNya

...dugaan..ujian...antara rahmat dan hikmah...

Assalamualaikum ...
Subhanallah , subhanallah
Allah akan terus menguji pada titik kelemahan insan
dalam proses pemtarbiyahan hearty

Gue juga x terlepas , sama sprti insan2 lain
mungkin pendekatan dan impact nyer shj yg berbeda
dalam kesamaran memohon Allah menampakkan hikmah
atas ujian yg melanda diri
ditambah dgn hati yg menafikan kenyataan
digandakan dengan rasa kecewa
melambatkan proses redha dlm hearty gue

Gue mencari dan terus mencari jalan keluar
cuba membuka pintu2 yang tersedia untuk aku keluar
namun bukan semua pintu2 itu mudah untuk dibuka
Ada pintu yg memerlukan kunci , ada pintu yg berduri, ada pintu yg penuh dgn darah
aaaahhhhhhhh
yg mana satu pintu yg Allah khaskan untuk hambaNya yg bernama Shazrina Humaira

lantas aku meminta bantuan
sahabat2 senior yg lebih makan garam & gula dari aku
sahabat yg sentiasa di sisi
sahabat2 yg tidak pernah mengecewakan
mudah shaja, teruskan istikharah , berazam & bertawakkal

ermmmmmmmmmmmmmmmmm
hearty aku tidak tenang
ada sesuatu yg memberatinya
ada perasaan yg sukar diungkapkan dgn kata2
hanya airmata yg bisa meredakan segalanya
hanya tangisan yg bisa mendamaikan hearty

Oh Tuhan,
usah bebankan aku dgn bebanan yg berat
seperti yg pernah kau berikan kpd umat yg terdahulu dari aku
sesungguhnya aku hanya insan kerdil yg mendambakan kasih sayangMu


Saturday, January 16, 2010

... My Sweet Dream....

Assalamualaikum.....

erm,,, last weekend memang best
my friend dtg visit gue kat Kuching sini
terharu gue

terubat windu ,macam story kuar
walaupun gue BZ kerja, sempat gak r gue bawak round2 area Kuching
penat tapi enjoy la

this weekend pun happening gak
kena study coz next monday ada xm
huhu
x habis baca lagi ni
apa kes??
tulah asyik memanjakan diri
tidur makan jer kerjanya
padan muka gue

member gue, aishah viral fever plak
Ya Allah, permudahkanlah urusannya selepas ujian kesakitanMu

Ya Allah , andai ada rezeki cuti gue diapprove , cuti pjg ler gue di KL,
1 week awal bulan Feb , gue nak spend masa wif family
bak kata org sementara still ada ruang masa
sementara ada 5 per sebelum 5 perkara

About my dream
my really sweet dream in my life

bila kamu jatuh hati pada seseorang
berdoalah pada Tuhan
agar Dia menjaga hati dan memeliharamu dari fitnah
Kemudian sandarkan istikharahmu padaNya
and at the same time
kena pujuk hati wat benda baik2
ziarah parents, gathering dgn sahabt2
mem'BZ'kan diri dgn benda2 yg berfaedah
the rest let Allah decide for us
Allah akan menjaga kita bilamana kita menjaga Hak Allah
tunaikan amanah kita sbg hamba
nampak simple tapi when it come to the practical part

ha! baru tahu langit tu tinggi ke rendah
baru tahu iman kuat ke dok
baru tahu 'cirrhosis'nya hearty kita
Subhanallah , kadang2 gue dah takut nak terima kenyataan
sebab takut x dapat terima kenyataan

Kerna biasanya kenyataan pahit untuk ditelan
kenyataan sering menongkah dari impian
tapi kenyataan lah yg selalu mematangkan gue
ermmmmm..... Aku nak redha lepas ni dalam apa jua yg menempuh hidup gue

dan seterusnya,
aku nak wat 1 dedikasi istimewa kepada seseorang
sahabat aku yg jauh dimata ,
ketahuilah yg aku x pernah menipu awak ,
namun salah faham yg berlaku ,
membuat ikatan ukhuwah kita jauh
tapi percayalah saya sentiasa memafkan awak dulu , kini dan selamanya
saya hanya mampu berdoa agar awak bahagia
coz saya bahagia skrang
saya nak awak kekal bahagia walau tanpa saya kan....

last but not least
hati kita milik Allah
Allah yg Maha Mengetahui segala apa jua yg tersirat di dlm hati
namun ada sesetengah perasaan dalam hati akan tersurat atas izin Allah jua
Wallahua'lam